بیماری آرنج تنیس بازان چیست؟

شرایطی که پزشک آنرا تحت التهاب و درد قسمت خارجی آرنج و ما آنرا بیماری آرنج تنیس بازان میشناسیم.

استفاده از این نام برای این بیماری زمانی مد نظر قرار گرفت که متوجه شدند گروه زیادی از مردم که تنیس بازند دچار این بیماری هستند.

بیماری آرنج تنیس بازان در واقع با درمانهای جزئی بهبود مییابد و شما فقط باید استراحت کنید و به عضلات آرنجتان زمان دهید تا ترمیم شوند.

قسمت دردناک دست کجاست؟

در این بیماری، محل اصلی احساس درد، قسمت خارجی بازو یعنی جایی که ساعد به آرنج متصل میشود، است.

اختلال مربوط به یک تاندون در ساعد است. تاندونها عضله را به استخوان متصل میکنند. وقتی با ساعد حرکات تمرکزی و مداوم انجام میدهیم، عضله ی اکسنتور کارپی رادیالیس برویس (ECBR) از هم گسیخته میشود. گسیختگی عضله و پارگیهای روی آن سبب التهاب میشود و سبب وارد شدن فشار به قسمتهای دیگر دست میشود و هنگامی که فعالیتهای روزمره ی خود را انجام میدهید، مثل گرفتن و برداشتن اشیا، احساس درد میکنید.

اینکه بیماری را بدون درمان رها کنید و پیگیر آن نباشید، اوضاع را وخیمتر میکند.(به زبان پزشکی: پیشروی بیماری به سمت حادتر شدن، در صورت عدم درمان)

بیماری آرنج تنیس بازان، بیش از ۳% افراد را تحت تاثیر قرار میدهد. بهویژه افراد بالغ در سنین بین ۳۰ تا ۵۰ سال. ولی جالب این است که تنها ۵% از بیماران، تنیس باز هستند!

علت بروز بیماری آرنج تنیس بازان چیست؟

بیماری آرنج تنیس بازان چیست؟بیماری آرنج تنیس بازان، فرم کلاسیک بروز فشار مداوم و آسیب است که به دنبال استفاده ی بیش از حد از عضو رخ میدهد. هر فعالیتی که بهطور مداوم و مکرر سبب کشش عضلات اطراف ساعد شود میتواند علت بروز این بیماری باشد.

همچنین سندرومی تحت عنوان “بازوی گلف بازان” داریم که شاهد بروز این بیماری در گلف بازان هستیم.

در تنیس، ضربه زدن به توپ با پشت راکت به عضلات ساعد فشار وارد میکند و مدام باعث انقباض عضلات شما میشود. اگر حرفه ای نباشید و تکنیکی عمل نکنید یا حتی راکت را خیلی سفت در دست بگیرید، ممکن است فشار وارده به تاندونی که ساعد را به آرنج متصل میکند نیز بیشتر شود. ممکن است تاندونها زخم های عمیقی بردارند.(از هم گسیخته شوند.)

هرچه بیشتر از دستتان استفاده کنید و ضربات مکرر بیشتری وارد کنید( که البته تنیس هم بازی ضربات مکرر است!)، شانس اینکه به این عارضه مبتلا شوید هم، بیشتر است.

شما میتوانید به دنبال بازی با راکت بازی های دیگر هم به این عارضه مبتلا شوید. مثلا اسکواش یا راکت بال(نوعی تنیس بدون تور). همچنین علت این بیماری میتواند به دنبال  انجام کارهایی که حرکات مکرر، لازمه ی انجام آنهاست، باشد؛ مثل:

• قطع کردن درخت( حرکات رفت و برگشتی اره زنجیری)

• نقاشی

• نجاری

• کار با برخی ابزار موسیقی

• قضابی، آشپزی و کاگران تیمار خط(دستگاهی که اشیا را پشت سر هم، ردیف میکند تا به مقصد برسد.)

نیز جزو افرادی هستند که به این بیماری مبتلا میشوند.

تفاوت میان گلف بازان و تنیس بازان، در محل بروز درد است. در گلف بازان، محل اصلی احساس درد، قسمت داخلی ساعد است.کماکان علت در هر دو گروه یکی است.

در هم گسیختگی تاندون به دنبال حرکات مکرر رخ میدهد مثل: پرتاب گلف، وزنه برداری یا حتی تکان دادن معمول دست.

علایم بیماری آرنج تنیس بازان

علایم بیماری آرنج تنیس بازان چیست؟

شایعترین علامت در افراد مبتلا به بیماری آرنج تنیس بازان، احساس درد در قسمت خارجی آرنج است.

به مرور زمان( در طی چند هفته تا چند ماه) درد بهصورت مزمن در میآید. ممکن است قسمت خارجی بازو نسبت به درد هم دردناک شود. به مرور زمان حتی انجام فعالیتهای روزمره مثل برداشتن اجسام و باز کردن درب هم برایتان دردناک خواهد بود.

گاه بیماری آرنج تنیس بازان هردو بازو را درگیر میکند.

درمان بیماری آرنج تنیس بازان

بیماری آرنج تنیس بازان چیست؟

ممکن است پزشک برای تشخیص بیماری آرنج تنیس بازان، از شما بخواهد چند حرکت ساده انجام دهید؛ مثلا میخواهد مچ دستتان را با اعمال قدرت به سمت جلو بکشید و پزشک در این حین الگوی بروز درد را چک میکند. حتی ممکن است MRI هم درخواست کند.

بیماری آرنج تنیس بازان معمولا با انجام تمرینات، فیزیوتراپی ودارو درماني مثل ناپروكسن، سلكسيب و تزريق موضعي كورتون درمان مي شود.

اگر حس میکنید دردتان درحال پیشروی است و نیاز دارید مسکن مصرف کنید، حتما با پزشکتان در میان بگذارید.