تصمیم برای جراحی تعویض مفصل زانو تا دوره بعد از جراحی

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از شایعترین عملهای جراحی ارتوپدی در کشور است. اینکه شما نیاز به انجام این جراحی دارید یا نه مسئله ای است که پزشک و متخصص ارتوپد شما در کمال دقت برای آن تصمیم میگیرد.

بیش از ۹۰% افرادی که تجربه جراحی تعویض مفصل زانو داشته اند، پس از جراحی بهبود شگرفی در وضع درد و توانایی راه رفتنشان داشته اند. در جراحی ترمیم مفصل، جراح بخشهایی از زانو را که دچار آسیب شده اند با پروتزهای مصنوعی تعویض میکند. تعداد زیادی از افراد با پروتزهای مصنوعی(در بدنشان) زندگی میکنند.

تصمیم برای انجام جراحی

ممکن است به دنبال علل زیر نیازمند انجام جراحی شوید:

• درد شدید و مشقت ناشی از آن
  • درد زانو حتی در حالت استراحت آزار دهنده است و کیفیت خواب شما را هم کاهش خواهد داد.
  • معمولا زانویتان متورم است.
  • معمولا زانویتان خم است یا پوزیشن های دیگری دارد که ناشی از درد و نقص است.
  • و در نهایت پس از انجام فیزیوتراپی و مصرف داروها بهبودی مشاهده نکرده اید.

آمادگی برای عمل

قبل از اینکه بخواهید جراحی کنید، پزشک تاریخچه پزشکی شما را بررسی کرده و تستهای تشخیصی مثل X-Ray و یا آزمایش خون درخواست میکند. پزشک با استفاده از عکس رادیولوژی(X-Ray) شمای کلی از وضعیت آسیب و مشکلی که برای قسمت داخلی زانو ساخته است را تصور میکند. همچنین پزشک ماهیچه های اطراف زانویتان را بررسی میکند که از نظر قدرتی در چه وضعیتی هستند و کیفیت تکان دادن مفصل در چه حد است؟

مثل تمام جراحی های دیگر، داروهایی که سابقا مصرف کرده اید یا در حال حاضر در حال مصرف آنها هستید مثلا رقیق کننده های خون، آسپرین یا سایر داروها را با پزشک خود در میان بگذارید.

همچنین اگر سابقه عفونت، خونریزی یا لخته خون در عروق داشته اید حتما و حتما مطرح کنید.

همچنین لازم است که از ۸ ساعت قبل از عمل ناشتا باشید.

حین عمل جراحی تعویض مفصل لگن

امروزه جراحی تعویض مفصل زانو بسیار پیشرفت کرده است.

اگر در سلامت کامل به سر می برید، میتوان آن را نوعی عمل جراحی سرپایی در نظر گرفت که بلافاصله بعد از عمل هم مرخص شده و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. البته اگر جراحی در بیمارستان انجام شود انتظار اینکه ۴-۱ روز بستری شوید را داشته باشید.

کمی قبل از عمل ممکن است پرستار از روی دست یا ساعد شما آنژیوکتی را وارد ورید کرده تا بتواند از آن طریق برایتان با محلولهای قابل تزریق مایع درمانی انجام دهد و داروهای تجویز شده را تزریق نماید. همچنین ممکن است پرستار محلی را که پزشک در نظر دارد برش جراحی ایجاد کند، از نظر موهای زائد شیو نماید.

در طول عمل ممکن است بیهوشی عمومی(GA) دریافت کنید؛ خوابی عمیق و لذتبخش در طول عمل.

ممکن هم هست متخصص بیهوشی شما ترجیح دهد شما را با روش اسپاینال (Spinal) یا Epidoral و از طریق بی حسی نخاعی قسمت تحتانی، بدنتان را بیدرد کند؛ اما شما همچنان در طول عمل بیدار باشید اما اغلب افراد بیهوشی عمومی(کامل) دریافت میکنند.

ممکن است جراحی ۲-۱ ساعت به طول بیانجامد. جراح میتواند از ۲ روش جراحی را پیش ببرد. ممکن است برشی به طول۱۰-۸ سانتی متر در قسمت قدامی زانو ایجاد کرده سپس قسمت آسیب دیده را به همراه بخش سطحی از استخوان ران و تیبیا (ساق) که مجاور زانو است، در آن ناحیه خارج کند. بعد از انجام این مرحله جراح پروتز مصنوعی را در محل تعبیه میکند.

ممکن است لفظی تحت عنوان” کمتر تهاجمی” به گوشتان خورده باشد. در این حالت جراح برش کوچکتری به طول حدودا ۶-۴ سانتیمتر ایجاد میکند که آسیب کمتری به ماهیچه ها و تاندونهای اطراف زانو وارد کند.

در فردی که جوان، لاغر و سالم است این روش، روش خوبی است.

دوره پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

میتوانید انتظار داشته باشید که فردای روز عمل سرپاییتان بایستید که البته اولین بار انجامش به تنهایی سخت است. پس روزهای اول برای راه رفتن به کمک میله های موازی لبه دیوار، عصا، واکر یا حتی یک چوب دستی نیاز دارید تا بتوانید روی پاهایتان بایستید.

احتمالا به کمک یک فیزیوتراپیست احتیاج پیدا کنید که با انجام یک سری تمرینات به بازگشت قوای زانوی تعمیر شده شما کمک کند. اینکه تا کی به انجام فیزیوتراپی احتیاج دارید به دو مسئله بستگی دارد: اول اینکه  وضعیت سلامتیتان چطور است و دوم اینکه چقدر انگیزه دارید که به روزهای اول بازگردید و در انجام تمرینات جدی هستید.