درد کتف و گردن

درمان درد کتف و گردن

درد کتف و گردن

درد کتف و گردن را به چند شکل میتوان طبقه بندی کرد. برخی افراد فقط درد گردن یا فقط درد کتف را تجربه میکنند در حالی که برخی دیگر در هر دو قسمت کتف و گردن احساس درد میکنند.

علت گردن درد چیست؟

علل گردن درد شامل:

• وجود ناهنجاری در استخوانها یا مفاصل گردن
• تروما (آسیب)
• بد ایستادن (وضعیت غیر نرمال دادن به اندام)
• بیماریهای تخریب کننده و ناتوان کننده ی استخوان و مفاصل
• تومور
• کشیدگی عضلات

علت کتف درد چیست؟

مفصل شانه و بازو، مفصلی است گوی و کاسه ای با دایره وسیعی از حرکات و تاندونها در این مفاصل متحرک (با تحرک بالا) با احتمال بیشتری در معرض آسیب هستند. ریشه درد کتف میتواند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

• کشیدگی کتف به دنبال بالا بردن زیادی دست
• التهاب تاندون به دنبال استفاده بیش از حد
• عدم ثبات مفصل کتف
• در رفتگی مفصل
• شکستگی استخوان بالای بازو یا ترقوه
• سندروم شانه ی یخ زده (Frozen Shoulder)
• درد عصبی (که radiculopathy نیز نامیده میشود)

نحوه تشخیص کتف و گردن درد چگونه است؟

تشخیص کتف و گردن درد

• اشعه X: عکس برداری با پراش پرتو ایکس میتواند تنگی فضای بین مهره ها و مشکلات و احتمال آرتریت، تومورها، جابه جایی مهره ها، تنگی کانال نخاعی، شکستگی و نیز بی ثباتی ستون فقرات را مشخص کند.
• MRI: تصویر تشدید شده ی مغناطیسی یا همان MRI، روشی غیر تهاجمی است که میتواند مشکلات مربوط به بافت و تناسب عصبی همچنین مشکلات مرتبط با تاندون و رباطها را تشخیص دهد.
• میلوگرافی / سی تی اسکن: این روش گاهی به صورت جایگزین MRI انجام میشود.
• بررسی های الکترودیاگنوستیک: EMG (نوار عصب عضله) یا همان برق نگار ماهیچه و NCV ( بررسی سرعت هدایت عصبی) گاه برای تشخیص گردن درد، درد کتف و بیحسی و گزگز استفاده میشود.

درمان کتف و گردن درد چیست؟

درمان کتف و گردن درد

درمان درد در قسمتهایی از بافت نرم گردن و کتف، استفاده از داروهای ضد التهاب مثل ایبوپروفن (Advil یا  Motrin) یا ناپروکسن (Aleve یا Naprosyn) است. داروهای مسکن مثل استامینوفن (Tylend) نیز ممکن است تجویز شوند.

وابسته به منشا درد داروهای شل کننده عضلانی و حتی داروهای ضد افسردگی (از نظر علم pain و آسیبهای عصبی) نیز ممکن است تجویز شوند. همچنین ممکن است تسکین درد با استفاده از گرما یا سرماتراپی موضعی رخ دهد. تزریق موضعی کورتونها معمولا برای درمان آرتریت کتف موثر است.

به منظور کاهش درد کتف و گردن، برخی تمرینات خاص احتمالا موثر باشند.

در مواقعی که اعصاب محیطی یا حتی طناب نخاعی درگیر شده باشند، احتمالا درمان جراحی مورد نیاز باشد. در مورد اینکه کدام روش درمانی برای شما بهترین درمان است پزشکتان تصمیم خواهد گرفت.