درمان التهاب بورس

بورسیت با التهاب بورس به حالتی گفته می شود که کیسه های بالشتکی حاوی مایع (که به آن بورس گفته می شود) در اطراف مفصل دچار التهاب شوند. کار اصلی بورس کاهش اصطکاک و ایجاد امکان حرکت راحت و نرم مفصل است.

در بیشتر مواقع پزشکان می توانند بر اساس آزمایش های فیزیکی و سوابق پزشکی، وجود التهاب بورس را تشخیص دهند. برای این کار آزمایش های زیر معمولاً انجام می شود:

• عکس برداری: عکس برداری اشعه ایکس نمی تواند به طور قطع وجود التهاب بورس را مشخص کند. در واقع این عکس برداری به این علت انجام می شود که بتوان عوامل دیگری که باعث درد و علائم مشابه التهاب بورس می شوند و به عنوان گزینه احتمالی عامل مشکل مطرح شده اند را حذف کرد. به غیر از عکس برداری اشعه ایکس، از تصویر برداری با ما فوق صوت و ام آر آی هم برای بررسی وضعیت آسیب دیدگی استفاده می شود. معمولاً زمانی پزشک سراغ عکس برداری با اشعه ایکس، فراصوت یا ام آر آی می رود که انجام آزمایش های فیزیکی به تنهایی نتواند به خوبی و قطعی عامل مشکل را مشخص کنند.
  • انجام آزمایش های مختلف: ممکن است پزشک برای بررسی آسیب دیدگی از شما تست خون بگیرید. یا مثلاً ممکن است از مایع تجمع یافته در بورس ملتهب نمونه گیری کند تا علت التهاب مفصل و درد آن را مشخص کند.

درمان التهاب بورس

التهاب بورس به چند طریق قابل درمان است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

درمان التهاب بورس

معمولاً التهاب بورس به طور کلی خود به خود بهبود پیدا می کند و برطرف می شود. البته راه هایی هم وجود دارد که می توانند این فرآیند را سرعت دهند. مثلاً استراحت دادن به مفصل، یخ درمانی یا استفاده از مسکن و ضد التهاب می تواند تأثیر زیادی در بهبود سریع تر وضعیت بیماری داشته باشد. اگر به هر دلیلی روش های محافظه کارانه و طولانی مدت تر جواب نداد، روش های دیگر هم هست که می توانید از آن ها استفاده کنید.

دارو: اگر التهاب بورس به علت عفونت به وجود آمده باشد، پزشک احتمالاً آنتی بیوتیک برای شما تجویز می کند تا عفونت را از بین ببرد.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی یا ورزش برای تقویت عضلات در ناحیه ای که آسیب دیده است به کاهش درد کمک می کند. به علاوه قوی تر شدن عضلات باعث می شود که احتمال بازگشت مشکل و رویداد مجدد آن بسیار کاهش پیدا کند.

تزریق: یکی از روش های درمانی برای التهاب بورس تزریق دارو ها و مواد مختلف در محل است. مثلاً داروی کورتیکو استروئید می تواند برای کاهش درد و التهاب در شانه و لگن تزریق شود. این درمان به طور کلی بسیار سریع عمل می کند و در بیشتر موارد یک تزریق برای بهبود التهاب بورس کافی است.

استفاده از وسایل کمکی: گاهی لازم است که به طور موقت از وسایل کمکی برای حمایت از بورس ملتهب شده و بافت های آسیب دیده، استفاده شود. این کار باعث می شود که فشار و تنش به طور موقت از روی بخش آسیب دیده برداشته شود و امکان ترمیم بافت ها فراهم شود.

جراحی: گاهی اوقات التهاب بورس طوری است که انجام عمل جراحی را می طلبد. البته مواردی که نیاز به جراحی پیدا می کنند نادر است و این طور نیست که هر التهاب بورسی را لازم باشد با عمل جراحی برطرف کرد. در بیشتر مواقع اگر روش های دیگر جوابگو نبود یا شرایط التهاب ایجاب کرد، باید به عمل جراحی روی آورد.

سبک زندگی و روش های درمانی خانگی

برای کاهش درد و التهاب بورس می توانید خودتان هم دست به کار شوید. کار سختی نیست و فقط کافی است کمی و صبر و حوصله و برنامه ریزی داشته باشید. این اقدامات به طور کلی به بهبود التهاب بورس کمک می کنند:

درمان التهاب بورس

• استراحت کنید و سعی کنید بیش از حد از بخشی که دچار آسیب دیدگی شده است کار نکشید
  • برای کاهش التهاب و تورم از یخ درمانی استفاده کنید. به خصوص اگر التهاب به خاطر ضربه یا آسیب ناشی از حادثه است، حتماً تا ۴۸ ساعت بعد از حادثه، از یخ درمانی استفاده کنید.
  • مفصل آسیب دیده را در معرض هوای مرطوب و گرم یا خشک قرار دهید. به علاوه می توانید از کیسه آب گرم استفاده کنید یا حمام آب گرم بگیرید. این کار باعث کاهش التهاب در مفصل می شود.
  • از داروی های بدون نیاز به نسخه استفاده کنید. مثلاً ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم به دلیل اینکه خاصیت ضد التهابی دارند می توانند در کاهش درد و التهاب مؤثر باشند. این دارو ها همچنین به شکل کرم و … هم وجود دارند که می توانید به صورت مستقیم روی پوست بمالید.
  • اگر از آن دسته افرادی هستید که موقع خوابیدن به پهلو می خوابید، بهتر است از چند بالش اضافه استفاده کنید. بالش ها را بین پاها بگذارید (در صورتی که مشکل التهاب بورس مربوط به پاها است). به طور کلی موقع خواب بدن را در حالتی قرار دهید که به محل آسیب دیده فشار وارد نشود.

مراجعه به پزشک

درمان التهاب بورس

اگر التهاب بورس ادامه دار شد و با درمانی های اولیه از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر لازم باشد پزشک پس از معاینات اولیه شما را به یک پزشک متخصص در همان زمینه ارجاع می دهد.

ولی قبل از مراجعه به پزشک بهتر است یک سری اقدامات انجام دهید تا برای مراجعه به طور کامل آماده باشید:

• علائمی که دارید را یاد داشت کنید و واضح و مشخص شرح دهید. به علاوه زمان وقوع آن ها را هم یاد داشت کنید. در کل توصیف خوبی از علائمی که مشاهده می کنید داشته باشید
  • از سوابق پزشکی و مشکلاتی که قبلاً شما یا افراد خانواده تان داشته اند، فهرست تهیه کنید و اطلاعات آن را ثبت کنید.
  • مکمل ها و دارو های دیگری که می خورید به همراه دز مصرفی را مشخص کنید.
  • و در آخر از همه سوالاتی که می خواهید از دکتر بپرسید را یاد داشت کنید تا نقطه ابهامی برای تان باقی نماند.

سوالاتی که می توانید در رابطه با مشکل التهاب بورس بپرسید اینها هستند:

• چه چیزهایی باعث ایجاد علائم (علائمی که احتمالاً در حال حاضر آن ها را تجربه می کنید) می شوند؟
  • علل دیگر بروز علائم چه چیزهایی می توانند باشند؟
  • چه آزمایش ها و تست هایی لازم است انجام شود؟
  • از چه روش درمانی برای درمان التهاب بورس استفاده می شود؟
  • در صورتی که مشکلات دیگر پزشکی هم دارید، بپرسید که برای درمان هم زمان و کنترل هر دو آن ها در کنار هم چه کار باید کرد؟ (اگر دو مشکل به هر طریق با همدیگر مرتبط می شوند یا روی هم اثر می گذارند)
  • آیا لازم است فعالیت های فیزیکی و ورزشی کاهش پیدا کند یا محدود شود؟

به علاوه سعی کنید بروشور یا تبلیغات یا هر چیز دیگری (مثل شبکه های اجتماعی و وب سایت و …) را بگیرید که بتوانید از آن طریق اطلاعات بیشتری در مورد مرکز درمانی (و پزشکی که به آن مراجعه کردید) به دست آورید.

پزشک چه کارهایی انجام می دهد؟

درمان التهاب بورس

پزشکی که به آن مراجعه کردید احتمالاً کار را با آزمایش های فیزیکی شروع می کند. برای این کار دکتر نقاط مختلف در اطراف ناحیه آسیب دیده را فشار می دهد و سعی می کند مشخص کند که آیا این واقعاً بورس است که باعث ایجاد درد می شود یا خیر.

به علاوه معمولاً پزشک سوالاتی هم می پرسد:

• در مورد شغل شما و کاری که انجام می دهید سؤال می کند
  • از تفریحات و کارهایی که در اوقات فراغت انجام می دهید سؤال می کند
  • سعی می کند بفهمد که آیا درد شما هنگام انجام فعالیت های خاص و مشخص و به طور مثال زانو زدن یا بالا رفتن از پله ها (در مورد التهاب بورس پا) بیشتر می شود یا خیر
  • از شما در مورد حوادث و جراحاتی که اخیراً داشته اید سؤال می کند. مثلاً اینکه زمین خورده باشید یا از جایی افتاده باشید.
  • روش های درمانی که قبل از این انجام داده اید یا در حال حاضر انجام می دهید را جویا می شود.
  • و اگر روش های درمانی را پیش از این انجام داده اید، در مورد اثرات و نتایج آن از شما سؤال می کند.