علائم التهاب بورس چیست و چه چیزهایی باعث به وجود آمدن آن می شوند؟

التهاب بورس یکی از مشکلات مربوط به مفاصل است که باعث می شود انجام کارهای روزمره تان با چالش و سختی همراه شود چرا که مرتبا باید درد ناشی از آن را تحمل کنید. التهاب بورس در واقع کیسه های کوچک و پر از مایعی که بورس نام دارند را تحت تاثیر قرار می دهد. این بالشتک ها در بخش های مختلف بدن وجود دارند.

بورس ها بیشتر در کنار استخوان ها، تاندون و عضلات اطراف مفصل ها دیده می شوند. کار این بالشتک ها این است که از ساییدگی بافت ها و در نتیجه ملتهب شدن آن ها جلوگیری کند.

زمانی که بالشتک ها کار خود را به خوبی انجام ندهند یا اینکه خودشان دچار مشکل شوند، التهاب بورس اتفاق می افتد. یکی از رایج ترین بخش های بدن که دچار التهاب بورس می شود، مفصل شانه، آرنج و لگن است. البته این به این معنی نیست که بخش های دیگر نمی توانند دچار این مشکل شوند. مثلا ممکن است شما حتی در زانو ها، پاشنه یا انتهای انگشت بزرگ پایتان دچار مشکل التهاب بورس شوید.

اینکه چرا التهاب بورس در نزدیکی مفاصل اتفاق می افتد ناشی از این حقیقت است که اول از همه بیشتر بورس ها در اطراف مفاصل قرار دارند و دوم اینکه این مفاصل هستند که همیشه در حالت حرکت هستند. انجام حرکات پر تکرار و خم و راست شدن های زیاد مفصل و در نتیجه کار مداوم تاندون ها و عضلات است که باعث التهاب بورس نزدیک آن می شود.علائم التهاب بورس چیست و چه چیزهایی باعث به وجود آمدن آن می شوند؟

اصولا استراحت دادن به بافت ها یکی از بخش های مهم در درمان التهاب بورس است. برای اینکه وخامت آسیب دیدگی بورس شدید تر نشود، باید کمی به آن استراحت بدهید. در بیشتر مواقع، التهاب بورس پس از چند هفته استراحت دادن به مفصل، از بین می رود. ولی این مسئله همیشه هست که مفصلی که باعث ایجاد التهاب بورس شده، احتمالا در آینده دوباره باعث بروز مجدد همین مشکل می شود. یعنی اینکه بهتر است به هر حال به دنبال رفع مشکل اصلی که باعث این مشکل شده است باشید.

علائم التهاب بورس چیست؟

اگر التهاب بورس دارید احتمالا مفصلی که دچار مشکل شده است چنین علائمی باید داشته باشد:

• مفصل درد می کند یا خشک و سفت شده است
  • وقتی مفصل تحرک دارد و بافت های اطراف آن فعالیت می کنند درد بیشتر می شود. یا موقعی که روی آن فشار وارد می کنید و مفصل تحت تنش قرار می گیرد، بیشتر اذیت می شوید.
  • ممکن است قرمز شده باشد یا متورم به نظر برسد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی علائم هستند که اگر آن ها را مشاهده کردید باید زودتر به دکتر مراجعه کنید:

• درد مفصل اینقدر شدید است که عملا استفاده از آن مفصل را غیر ممکن کرده است
  • به طور ناگهانی وضعیت مفصل طوری شده است که دیگر قادر به تکان دادن آن نیستید
  • مفصل تورم شدید دارد، قرمز یا کبود شده است یا پوست در اطراف ناحیه ای که درد می کند به شدت تحریک شده است

علل التهاب بورس چیست؟

علائم التهاب بورس چیست و چه چیزهایی باعث به وجود آمدن آن می شوند؟

شایع ترین عاملی که باعث ایجاد التهاب بورس می شود انجام حرکات مکرر یا قرار گرفتن در حالت و موقعیتی است که به بورس های اطراف مفصل فشار زیادی وارد می کند.

مثلا در ورزش بیس بال، پرتاب کردن توپ که با قدرت و شدت زیاد انجام می شود به راحتی می تواند باعث التهاب بورس شود. یا بلند کردن اجسام در ارتفاع بالاتر از سر (طوری که دست مرتبا به ارتفاعی بیشتر از شانه و سر برده شود) که در ورزشی مثل بسکتبال یا والیبال زیاد اتفاق می افتد، عوامل ایجاد بورس می توانند باشند.

ممکن است به دلیل شرایط کاری و … لازم باشد ساعات زیادی را در روز به صورتی بنشینید که آرنج تان حالت خمیده داشته باشد. یا مثلا لازم باشد در طول یک روز بارها و بارها زانو بزنید، خم شوید و روی زانو فشار وارد کنید (مثلا تمیز کردن زمین یا سر و جا به جا کردن مداوم اسباب و اثاثیه چنین موقعیت هایی را زیاد ایجاد می کنند).

به غیر از انجام حرکات تکراری، عوامل دیگری هم هستند که می توانند باعث آسیب دیدگی و التهاب بورس شوند. مثلا آسیب دیدگی مفصل، یا وارد شدن ضربه (در گذشته) به نواحی اطراف محلی که در حال حاضر دچار مشکل شده است، مواردی هستند که می توانند در گذشت زمان باعث التهاب بورس شوند. آرتروز التهابی مثل روماتیسم یا نقرس و عفونت های بافت ها هم عوامل موثر دیگری هستند که در ایجاد التهاب بورس نقش مهمی دارند.

چه عوامل و شرایطی باعث افزایش احتمال ابتلا به التهاب بورس می شوند؟

علائم التهاب بورس چیست و چه چیزهایی باعث به وجود آمدن آن می شوند؟

اول از همه باید گفت که تقریبا هر کسی ممکن است دچار مشکل التهاب بورس شود. ولی عواملی هستند که احتمال ابتلا به این مشکل را به شدت بالا می برند. برخی از این موارد غیر قابل اجتناب هستند ولی برخی دیگر مواردی هستند که باید خودمان با آن ها مقابله کنیم

• سن: چه بخواهیم و چه نخواهیم، سن ما با گذشت زمان بیشتر می شود و این به این معنی است که بافت های بدن ما به تدریج آن کارایی اولیه خود را دیگر نخواهند داشت. بالا رفتن سن به این ترتیب یکی از عوامل موثر در بیشتر شدن احتمال التهاب بورس محسوب می شود.
  • مشاغل آسیب زا یا عادت های نامناسب: ممکن است شغلی داشته باشید که برای انجام وظایفتان لازم باشد در روز به طور مرتب برخی حرکات را تکرار کنید. حرکاتی که باعث می شوند یک یا چند مفصل مرتبا کار کنند. یا ممکن است در حالت هایی قرار بگیرید که فشار زیادی به مفصل و بورس های آن وارد شود. کارهای خدماتی به خصوص شست و شو معمولا طوری هستند که زیاد مجبور می شوند در حالت خمیده قرار بگیرند و روی مفاصل شان فشار وارد کنند. رنگ کاری، باغبانی و حتی نواختن آلات موسیقی مختلف هم اثری مشابه دارند. مثلا برای نواختن ویولون لازم است گردن و شانه در موقعیت های خاصی قرار بگیرند و مفصل آرنج هم مرتبا باز و بسته شود.
  • بیماری های دیگر‌: برخی از بیماری ها که شاید حتی در ظاهر ارتباطی هم با مفصل نداشته باشند، می توانند باعث التهاب بورس شوند. مثل دیابت. بیماری هایی هم هستند که مستقیما باعث التهاب بورس نمی شوند ولی شرایط نانماسبی را در مفصل ایجاد می کنند که نهایتا نتیجه اش التهاب بورس خواهد بود مثل روماتیسم و نقرس. اضافه وزن هم که در خیلی از بیماری های اسکلتی عضلانی نقش مهمی دارد، در التهاب بورس هم می تواند اثر زیادی داشته باشد که علت آن هم افزایش فشار بیش از حد به مفاصل است.

پیش گیری و جلوگیری از التهاب بورس

علائم التهاب بورس چیست و چه چیزهایی باعث به وجود آمدن آن می شوند؟

با اینکه راه کارهایی برای جلوگیری از الهاب بورس وجود دارد ولی نباید تصور کرد که از بروز همه انواع بورس می شود جلوگیری کرد. شما فقط می توانید احتمال بروز التهاب بورس یا در واقع عواملی که باعث افزایش احتمال التهاب بورس می شوند را تا حدی کنترل کنید و از بین ببرید. با این کار التهاب بورس یا اتفاق نمی افتد یا اگر هم افتاق بیفتد با شدت و مشکلات کمتری همراه خواهد بود. کارهایی که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به التهاب بورس انجام دهید مثلا شامل این موارد می تواند باشد:

• استفاده از پد مخصوص برای زانو است. یعنی برای کاهش فشاری که به زانو وارد می شود می توانید از یک پد یا هر چیز نرم دیگر (بالشتک و …) استفاده کنید. وقتی می خواهید زانو بزنید و زانو ها را تکیه گاهتان روی زمین کنید، از این پد استفاده کنید.
  • حرکت صحیح هنگام بلند کردن اجسام: وقتی می خواهید چیزی را بلند کنید حتما زانو ها را کمی خم کنید. کمر را هم صاف و مستقیم نگه دارید. اگر نتوانید این کار را بکنید، فشار و استرس زیادی به بورس های لگن تان وارد می شود که نتیجه آن در دراز مدت می تواند الهاب بورس لگن باشد.
  • استفاه از چرخ دستی یا وسایل مشابه برای حمل بار: بلند کردن اجسام سنگین شاید به خودی خود مضر نباشد ولی اگر قرار باشد این کار به صورت مداوم و تکرار شونده انجام شود، فشار زیادی به بورس های شانه وارد می شود. به همین دلیل بهتر است از چرخ دستی برای حمل کردن بار استفاده کنید.
  • استراحت دادن به عضلات و بافت ها: انجام کارهایی که در آن ها یک سری حرکات به صورت تکرار انجام می شود، فشار زیادی به بافت ها و مفاصل وارد می کند. به همین دلیل باید یک سری وقفه در کارتان در نظر بگیرید تا عضلات و بافت ها حتی اگر شده برای مدتی کوتاه، استراحت کنند.
  • تناسب اندام و کاهش وزن: همان طور که گفتیم اضافه وزن باعث می شود فشار زیادی به مفاصل وارد گردد. در نتیجه اگر بتوانید وزن تان را متناسب نگه دارید، در واقع به مفاصل تان کمک کرده اید تا تنش اضافی را در هر لحظه تحمل نکنند.
  • ورزش و تقویت عضلات: برای این که بتوانید از مفاصل و بورس هایی که در اطراف آن هستند حمایت کنید، باید عضلات تان را تقویت کنید. وقتی عضلات قدرتمند باشند، بیشتر بار و فشار وارد شده به مفاصل رو جذب می کنند و نمی گذارند مفصل فشار زیادی تحمل کند.
  • گرم کردن و انجام حرکات کششی: قبل از این حرکات شدید و پر تحرک را شروع کنید، باید کمی حرکات کششی و نرمشی انجام دهید تا به اصطلاح بافت ها و عضلات گرم شوند. این کار برای این انجام می شود که عضلات و بافت ها آمادگی دریافت فشار و تنش اضافی که به زودی قرار است به بخش های مختلف بدن به خصوص مفاصل وارد شود را پیدا کنند و جلوی آسیب دیدگی را بگیرند.