علل التهاب تاندون و علائم آن

التهاب تاندون به حالتی گفته می شود که یک تاندون تحریک شده باشد و ملتهب شود. تاندون ها، بافت های محکم، منعطف، ارتجاع پذیر و ضخیمی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. وقتی تاندون دچار التهاب شود، نتیجه اش ایجاد درد در محل آسیب دیدگی (که معمولاً مفصل است) و دردناک شدن بافت های اطراف می شود.

هر جایی از بدن که تاندون داشته باشد، می تواند دچار مشکل التهاب تاندون شود. ولی معمولاً این مشکل در شانه، آرنج، مچ، زانو و پاشنه ها به وجود می آید.

علل التهاب تاندون و علائم آن

این مشکل در واقع این قدر شایع است که برخی از انواع التهاب های تاندون در طول زمان، نام های اختصاصی خود را پیدا کرده اند. مثلاً آرنج تنیس بازان، آرنج گلف بازان، شانه پرتاب کننده (در بازی بیس بال)، شانه شناگر، زانوی پرش کاران و … .در بیشتر موارد التهاب تاندون را می توان به طور کامل و با موفقیت با استراحت دادن، فیزیوتراپی و استفاده از دارو های مختلف، درمان کرد و درد آن را از بین برد. گاهی التهاب تاندون بسیار شدید است که در نهایت به پارگی تاندون منجر می شود. در این موارد راه حل رفع مشکل، انجام عمل جراحی برای ترمیم تاندون آسیب دیده است.

علائم التهاب تاندون چیست؟

علل التهاب تاندون و علائم آن

التهاب تاندون علائم مختلفی می تواند داشته باشد که برخی از آن ها در انتهای تاندون ها بروز پیدا می کنند. انتهای تاندون ها همان جایی است که تاندون به استخوان متصل می شود. دردی که در التهاب تاندون احساس می شود، دردی مبهم است که نمیتوانید محل آن را دقیقاً مشخص کنید. این درد به خصوص وقتی که مفصل را حرکت می دهید خیلی بهتر احساس می شود. به علاوه بافت ها و نواحی اطراف مفصل هم حساس و دردناک می شوند. گاهی هم کمی تورم در نواحی اطراف ایجاد می شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

التهاب تاندون به این صورت است که در بیشتر مواقع این  التهاب با روش های خانگی و مراقبت های معمولی  که خودتان هم می توانید انجام دهید، بر طرف می شود. بهتر است چند روزی صبر کنید و ببینید که آیا علائم از بین می روند یا نه. اگر علائم و نشانه های مربوط به التهاب تاندون هم چنان پا برجا بمانند و فعالیت ها و کارهای روزمره تان را دچار مشکل کنند، باید به دکتر مراجعه کنید.

علل ایجاد التهاب تاندون

علل التهاب تاندون و علائم آن

التهاب تاندون می تواند به علت آسیب دیدگی های ناگهانی به وجود آید. ولی در بیشتر اوقات این بیماری به علت انجام یک حرکت به صورت مکرر در طول زمان ایجاد می شود. بیشتر افرادی که دچار التهاب تاندون می شوند، این بیماری را به خاطر شرایط کاری یا عادت های نادرستی که دارند تجربه میکنند. فعالیت ها و حرکاتی که به صورت تکرار شونده انجام شوند یا فشار و استرس زیادی به تاندون وارد کنند در طول زمان می توانند چنین عوارضی داشته باشند.

کاری که باید انجام داد این است که تکنیک و روش درست هنگام انجام حرکات و فعالیت های ورزشی، یا کارهای روزمره یا کارهایی مربوط به شغل، را یاد بگیرید و حتماً آن را رعایت کنید. رعایت کردن تکنیک صحیح می تواند باعث جلوی التهاب بیشتر تاندون را از بین بگیرد. در واقع با انجام صحیح حرکات، معمولاً عاملی که از همان ابتدا باعث ایجاد التهاب در تاندون شده است، را از بین می برد.

عوامل و شرایطی که احتمال ابتلا به التهاب تاندون را افزایش می دهند

همان طور که گفتیم عامل اصلی ایجاد التهاب در تاندون، انجام حرکات به صورت تکراری یا فشار بیش از حد به تاندون است ولی عوامل و شرایط هم هستند که احتمال بروز این مشکل را بیشتر می کنند، مثل سن و سال، داشتن مشاغل خاص یا انجام برخی از انواع ورزش ها

سن: به این دلیل سن یکی از فاکتور ها و عوامل مؤثر در افزایش احتمال ابتلا به التهاب تاندون محسوب می شود که با افزایش سن، انعطاف پذیری و کشسانی تاندون ها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند به خصوص اگر این بافت ها در طول زمان به کمک ورزش و حرکات کششی تقویت نشوند. این مسئله یک عامل افزایش احتمال التهاب تاندون است.

علل التهاب تاندون و علائم آن

شغل و نوع کار: برخی از افراد مشاغلی دارند که شرایط آن احتمال ابتلا به التهاب تاندون را افزایش می دهد. مثلاً کسانی که در شغل خود مجبورند حرکات مکرر و تکرار شونده داشته باشند، در موقعیت های نامناسب قرار بگیرند و به خصوص به مفاصل خود فشار زیادی وارد کنند، لازم باشد که مرتباً دست ها را بالاتر از سطح شانه و سر ببرند، لازم باشد لرزش و ارتعاش زیادی را تحمل کنند و یا دائماً تحت فشار زیاد باشند و نیروی زیادی وارد کنند (یا تحمل کنند) دچار التهاب تاندون در بخش های مختلف بدن خود می شوند.

علل التهاب تاندون و علائم آن

فعالیت های ورزشی: به طور کلی ورزش کردن خیلی از اوقات باعث آسیب دیدگی هم می شود. به خصوص اگر ورزش به صورت حرفه ای انجام شود. برخی از انواع ورزش ها مشکلات و آسیب دیدگی های مشخصی ایجاد می کنند. مثلاً ورزش هایی که در آن ها لازم باشد یک حرکت را به صورت مکرر انجام دهید احتمال آسیب رسیدن به تاندون و التهاب آن را افزایش می دهد. به خصوص اگر تکنیک و حالت صحیح را رعایت نکنید شرایط خیلی بدتر هم می شود. مثلاً در ورزش هایی مثل بیس بال، بسکتبال، بولینگ، گلف، دو، شنا و تنیس این حرکات زیاد هستند.

عوارض جانبی التهاب تاندون

علل التهاب تاندون و علائم آن

اگر درمان التهاب تاندون به خوبی انجام نشود و التهاب به صورت مزمن باقی بماند، احتمال خطر پارگی تاندون بیشتر می شود. پارگی تاندون ولی مثل التهاب تاندون به راحتی قابل درمان نیست و مشکلاتی که ایجاد می کند بسیار گسترده تر خواهد بود. برای درمان پارگی تاندون معمولاً عمل جراحی چاره کار است.

اگر التهاب تاندون به مدت چند هفته یا چند ماه همچنان باقی بماند، ممکن است آسیب دیدگی وارد مرحله جدید می شود. در این حالت التهاب تاندون تبدیل به یک بیماری فرسایشی تبدیل می شود که در آن تاندون دچار زوال می شود و به مرور از بین می رود. به علاوه رگ های خونی جدید و غیر عادی هم ممکن است در بافت ها شروع به رشد کردن می کنند که به آن نا هنجاری شریان وریدی یا AVM گفته می شود. این در هم پیچیدگی رگ های خونی باعث می شود که روند انتقال و گردش خون در محل آسیب دیدگی دچار اختلال شود.

جلوگیری از التهاب تاندون

برای کاهش التهاب تاندون، بهتر است یک سری موارد کلی را رعایت کنید تا احتمال ابتلا به این مشکل کاهش پیدا کند:

علل التهاب تاندون و علائم آن

استراحت کردن: از انجام دان فعالیت هایی که استرس و فشار زیاد روی تاندون وارد می کنند خود داری کنید. به خصوص فعالیت هایی که به صورت مکرر و مداوم تاندون را تحت تنش قرار می دهد. اگر هم در حین انجام یک فعالیت یا ورزش کردن احساس درد کردید، آن حرکت را متوقف کنید و کمی استراحت کنید.

ترکیب کردن یا جایگزین کردن حرکات مختلف تا حد امکان: ممکن است هنگام انجام یک حرکت ورزشی احساس کنید که این کار باعث ایجاد درد در یک ناحیه مشخص می شود. اگر می توانید این حرکت را طور دیگری انجام دهید. مثلاً برای انجام یک روزش هوازی می توانید به جای آنکه بدوید و به زانو ها فشار بیاورید، دو چرخه سواری یا شنا کردن را جایگزین آن کنید. یا اگر التهاب تاندون شانه دارید، به جای شنا کردن، بدوید و … . یا مثلاً اگر شغل شما چند نوع فعالیت دارد که به صورت مکرر انجام می شوند و بخش های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می دهند، سعی کنید آن ها به شکل دیگر انجام دهید یا اینکه آن ها را لا به لای همدیگر انجام دهید تا هنگام انجام یک حرکت، بخش های درگیر در بدن در حرکت دیگر استراحت کنند.

علل التهاب تاندون و علائم آن

اصلاح حرکت و تکنیک: اگر تکنیک و روشی که باری انجام یک حرکت استفاده می کنید اشتباه باشد، احتمالاً به جای آن که به بدن تان سود برسانید، دارید به آن ضرر وارد می کنید. التهاب تاندون یکی از مشکلاتی است که نتیجه انجام حرکات به صورت اشتباه ایجاد می شود. پس بهتر است هر حرکت و فعالیتی که انجام می دهید را خوب یاد بگیرید و طبق دستور العمل تخصصی آن عمل کنید. بعد که این حرکت را کامل یاد گرفتید می توانید آن را با خیال راحت انجام دهید و یا به صورت پیش رفته تر انجام دهید. به خصوص در پرورش اندام این مشکل بسیار رایج است که انجام حرکات سنگین و حرفه ای بدون داشتن تکنیک باعث آسیب دیدگی های مختلف می شود.

در محیط کار حالت و موقعیت صحیح بدن را رعایت کنید: اگر امکانش وجود دارد، حالت بدن تان را طوری حفظ کنید که به هیچ بخشی از بدن فشار اضافی وارد نشود. مثلاً برای کارهای اداری این کار به معنی تنظیم کردن ارتفاع صندلی، جای کیبورد، صفحه مانیتور، ارتفاع میز و … است. این موارد باید مطابق با جثه و شکل و حالت بدن شما تنظیم شوند. این کار باعث می شود که مفاصل شما در معرض خطر ابتلا به التهاب تاندون نشوند.

تقویت کردن عضلات و گرم کردن پیش از فعالیت: مطمئناً تقویت عضلات نقش مهمی در کاهش التهاب تاندون دارد. عضله ای که قرار است در یک فعالیت یا یک ورزش کار زیادی انجام دهد، باید به اندازه کافی تقویت شده باشد تا بتواند از وارد شدن فشار و تنش به مفصل و تاندون جلوگیری کند و به علاوه بدون نیاز به فشار آوردن بیش از حد به آن، بتواند کارایی مناسبی داشته باشد. گرم کردن عضلات و انجام حرکات کششی هم باعث می شود تاندون ها برای انجام حرکت های مختلف و کشیده شدن آمادگی بیشتری پیدا کنند و کمتر آسیب ببینند.