مراقبت های پس از جراحی تعویض کامل مفصل زانو

پس از جراحی تعویض مفصل زانو به اتاق ریکاوری منتقل میشوید؛ یعنی همان جایی که مدتی پس از بیهوشی برای دفع کامل داروها وبازگشت کامل سطح هوشیاری پایش میشوید. پس از اتمام دوره ریکاوری در هوشیاری کامل به بخش منتقل میشوید.

• دوره بستری در بیمارستان:

احتمالا چند روز در بیمارستان بستری بمانید.

• مدیریت درد:

پس از عمل مدتی احساس درد خواهید داشت. این حس بخشی از پروسه درمان است که خب طبیعی است. برخی داروها به کاهش درد کمک میکنند؛ از جمله اوپیوئیدها (مخدرها)، داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) و نیز داروهایی با اثر بیحسی موضعی. ممکن است پزشکتان از ترکیب این داروها به منظور کاهش بهتر درد استفاده کند در حدی که مثل تجویز مخدر بتواند کاهش دردی متعادل ایجاد کند. ما به بیماران هشدار میدهیم که اگر داروهای اوپیوئید که حالت مخدری دارند، استفاده کنند احتمال اعتیاد پیدا کردنشان زیاد است. سوء مصرف مواد مخدر و اوردوز آنها در ایالات متحده تبدیل به بحرانی در مسئله بهداشت و سلامت عمومی شده است. پس این مسئله که از داروهای مخدری صرفا طبق نسخه پزشکتان استفاده کنید بسیار حائز اهمیت است. به محض اینکه دیگر احساس درد نداشتید مصرف مخدرها را کاهش داده و کامل تنظیم کنید. اگر مدتی پس از جراحی دردتان کاهش نیافت حتما پزشکتان را در جریان قرار دهید.

• پیشگیری از به وجود آمدن لخته در خون:

ممکن است جراح ارتوپد شما برایتان یک دارو یا بیشتر تجویز کند تا هم از انعقاد خون در عروق پیشگیری کند و هم ورم اندام تحتانی را کاهش دهد. این کار نیازمند مراقبتهایی در منزل نیز هست؛ ازجمله: پوشیدن جوراب یا کفشهای ضد تورم (مثل جوراب ضد واریس) و نیز مصرف رقیق کننده های خون. همچنین حرکت دادن پا و زانو بلافاصله پس از انجام جراحی سبب افزایش جریان خون در ماهیچه ها و ممانعت از تورم و ایجاد لخته در پا میشود.

• فیزیوتراپی:

اکثر بیماران فردای روز عمل شروع به انجام فعالیت روی پا میکنند. برخی موارد بیمار دقیقا فردای روز عمل زانویش را تکان میدهد. پزشک فیزیوتراپیست به شما کمک میکند ورزشهای صحیحی انجام دهید که هم قوای اندام به آن باز گردد و هم بعدا راحت بتوانید اندام را تکان دهید و به زودی بتوانید به فعالیتهای روزمره بازگردید و راحت راه بروید. به منظور بازگرداندن دایره حرکتی پا و زانو، ممکن است جراح از ابزاری استفاده کند که زانو را حمایت کرده و به دنبال آن وقتی در رخت خواب هستید به آرامی زانو را حرکت میدهد. این وسیله CMP (ماشین انعطاف پذیر تمرین حرکات مداوم) نام دارد. برخی جراحان بر این باورند که استفاده از CMP به دنبال بالا بردن پا سبب ممانعت از بروز تورم و بهبود جریان خون به دنبال حرکت دادن ماهیچه های پا میشود.

فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

تصویر ماشین CMP

• پیشگیری از پنومونی:

اینکه بیمار در دوره ی بلافاصله پس از عمل، تنفس سطحی داشته باشد طبیعی است. این حالت معمولا به دلیل بیهوشی، داروهای ضد درد و افزایش دورهی استراحت مطلق بودن در رخت خواب رخ میدهد. همین تنفس سطحی سبب بروز اختلال در ریه و خوابیدن بخشی از آن روی هم (کلابس ریه یا به اصطلاح آتکتازی) شود که بیمار را مستعد ابتلا به پنومونی میکند. به منظور پیشگیری از بروز این عارضه باید توجه داشته باشید که به تعداد کافی، نفسهای خوب و عمیق بکشید. ممکن است پرستارتان به منظور تشویق شما برای نفسهای عمیق از دستگاهی به نام اسپیرومتری کمک بگیرد.

• دوره ریکاوری در منزل:

موفقیت جراحی به این بستگی دارد که در هفته های اول در خانه چقدر به توصیه های پزشک جراح ارتوپدتان عمل کنید.

• بهبود زخمها:

ممکن است در محل زخم بخیه یا استپل (بخیه های فلزی حالت منگنه) در قسمت قدامی زانویتان داشته باشید که این بخیه ها یا استپلها چند هفته بعد از جراحی کشیده و برداشته میشوند. بخیه های داخل بافت نیازی به برداشته شدن ندارند.

تا زمانی که زخم کاملا خشک و دهانه اش بسته نشده است اصلا آن را خیس نکنید. ممکن است نیاز باشد به منظور پیشگیری از به وجود آمدن لخته خون در پا، زخم را بانداژ کرده و جوراب ضد واریس بپوشید.

• رژیم غذایی:

تا مدتی بعد از عمل جراحی (حدود چند هفته) بی اشتهایی، طبیعی است. تعادل رژیم غذایی در کنار مکملهای حاوی آهن برای بهبود زخم و نیز بازگشت قوای عضلانی لازم و کمک کننده است.

• فعالیتها:

ورزش و فعالیت جزء بسیار ضروری مراقبتهای خانگی است به خصوص در هفته های اول بعد از عمل.

احتمالا حدود ۳ تا ۶ هفته بعد از انجام عمل قادر باشید تمام فعالیتهای معمولی روزمرهتان را انجام دهید. تا چند هفته بعد از عمل احساس درد هنگام فعالیت و نیز درد در خواب، طبیعی خواهد بود.

برنامه تمرینات شما باید شامل موارد زیر باشد:

ورزش و فعالیت پس از جراحی تعویض مفصل زانو

۱٫ برنامه پیاده روی آهسته و پیوسته که به مرور دایره حرکات را افزایش داده؛ ابتدا در خانه و سپس در محیط بیرون از خانه انجام شود.

۲٫ از سرگیری فعالیتهای روزمره و عادی مثل نشستن، برخاستن و صخره نوردی.

۳٫ انجام چند باره یک سری فعالیتها در روز به منظور بازگرداندن قدرت و دایره حرکت مفصل. ممکن است قادر باشید برخی فعالیتها را بدون کمک دیگران انجام دهید ولی سعی کنید یک فیزیوتراپیست به خصوص در یک مرکز فیزیوتراپی داشته باشید که با کمک او و زیر نظر او تمرینات را انجام دهید.

احتمالا وقتی به حدی بتوانید زانوی خود را خم کنید که بدون مشکل و راحت سوار ماشین شوید، قادر به رانندگی هستید و وقتی آنقدر قدرت عضلانیتان بهبود یافت که بتوانید پدال گاز و ترمز را فشار دهید و واکنش و زمان واکنش مناسبی بهدست آورید میتوانید رانندگی کنید. اکثر افراد حدود ۶-۴ هفته پس از جراحی رانندگی میکنند.

پرهیز از مشکلات بعد از عمل

پیشگیری از ایجاد لخته:

در اولین هفته پس از عمل جراحی با دقت به توصیه های جراح ارتوپدتان عمل کنید تا ریسک بروز لخته های خونی را به حداقل برسانید. او ممکن است از شما بخواهد به مصرف داروهای ضد انعقاد خون که در بیمارستان شروع کرده اید، ادامه دهید. اگر با هر یک از علائم خطر زیر روبه رو شدید سریع پزشکتان را مطلع کنید:

علائم خطر ایجاد لخته خون:

علائم وجود احتمالی لخته خون در پا از قرار زیر است:

• افزایش احساس درد در ساق پا

• قرمزی یا حساسیت به لمس در زیر یا بالای زانو

• ایجاد یا پیشروی تورم در ساق، قوزک یا پا

علائم هشدار دهنده از اِدِم ریه (PE):

علائم خطری که حاکی از انتقال لخته خون به ریه هستند از قرار زیر است:

• کوتاه شدن ناگهانی نفسها

• شروع ناگهانی درد قفسه سینه

• درد موضعی قفسه سینه به دنبال سرفه

پیشگیری از عفونت:

یکی از علل شایع بروز عفونت به دنبال عمل جراحی تعویض کامل مفصل زانو باکتریهایی است که به دنبال پروسیجرهای متفاوت روی دهان و دندان، مجرای ادراری (به دنبال سونداژ) و یا حتی عفونتهای پوستی وارد جریان خون میشود. این باکتریها میتوانند در اطراف بافت زانو تجمع یافته و باعث عفونت آن شوند.

پس از انجام عمل جراحی تعویض کامل مفصل زانو، برخی از بیماران که ریسک فکتورهای ابتلا به عفونت را داشته باشند به صورت پروفیلاکسی (از پیش) از انجام پروسیجر، روی دهان و دندان مثل جرمگیری دندانها یا حتی جراحیهایی که به باکتریهای دهان اجازه ورود به جریان خون را میدهند.

در مورد اینکه قبل از انجام پروسیجر جراحی روی دهان، مصرف داروهای آنتی بیوتیک به صورت پروفیلاکسی برای شما لزوم دارد یا خیر با شما صحبت خواهد کرد.

علائم هشدار دهنده در مورد عفونت

اگر ذره ای احساس کردید که علائم عفونت پس از تعویض مفصل زانو را مشاهده کردید سریعا پزشک خود را در جریان قرار دهید؛ از جمله:

• تب مقاوم (بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت در سنجش تب از طریق دهان)

• تب و لرز

• افزایش قرمزی، حساسیت به لمس، تورم اطراف زخم زانو

• افزایش درد زانو چه در حال فعالیت و چه در حال استراحت

پیشگیری از زمین خوردن:

زمین خوردن در هفته های اول بعد از جراحی میتواند سبب آسیب و تخریب زانوی جدیدتان شود و نیز ممکن است شما را در معرض جراحیهای آینده قرار دهد.

پله نوردی یکی از خطوط قرمزی است که باید تا قبل از بهبود کامل قدرت و دایره حرکتی زانو نباید  فکرش را هم در ذهنتان وارد کنید. تا زمانی که در تعادل، انعطاف و کشسانی بهبود کامل نیافته اید باید در راه رفتن از چوب دستی، عصا، واکر یا شخصی که در راه رفتن کمکتان کند، بهره ببرید.

جراح ارتوپد و پزشک رادیولوژیست شما تصمیم میگیرند بهره گیری کدام یک از وسایل کمکی در راه رفتن برای شما بهتر است و چه زمانی میتوانید آن را کنار بگذارید.

نتیجه جراحی تعویض مفصل

زانوی جدیدتان با قبلی چقدر فرق کرده است؟

یکی از اهداف عمل تعویض کامل مفصل زانو بهبود دایره حرکات مفصل است. اما اینکه تمام دایره حرکتی زانو را بتوان بازگرداند نادر است.

دایره حرکات زانویتان پس از جراحی مفصل زانو به دایره حرکتی آن قبل از عمل بستگی دارد. اکثر بیماران میتوانند به حد نیاز معمول برای بالا رفتن از پله ها خم کرده و به راحتی با همان زانوی مصنوعی به داخل ماشین بروند یا از آن خارج شوند.

زانو زدن ممکن است اذیت کننده باشد اما ضرری ندارد. اکثر افراد در قسمتهای اطراف برش جراحی احساس بی حسی میکنند. ممکن است گاهی اذیت شوید به خصوص هنگام انجام فعالیتهایی که نیاز دارند زیاد خم شوید.

همچنین اکثر افراد هنگام راه رفتن یا لمس زانو، فلزی را داخل مفصل حس میکنند یا حتی صدای آن را میشنوند که این مسئله عادی است. به مرور زمان به این حالات عادت کرده و وقتی حال را با درد و محدودیت حرکتی قبل از عمل مقایسه میکنند صدا و فلز و… از یادشان میرود.

ممکن است زانوی جدیدتان برایتان دردسرساز شود و گیتهای امنیتی فرودگاهها و برخی ساختمانها را فعال کند. اگر آلارم به صدا درآمد در مورد شرایط زانویتان با مسئول آنها صحبت کنید.

محافظت از زانوی جدید مصنوعی

بعد از عمل حتما به موارد زیر عمل کنید:

• برنامه ریزی برای انجام ورزشهای سبک و منظم داشته باشید تا قوا و حرکت عادی را برای زانوی جدید فراهم کنید.

• بسیار محتاط باشید که در حد امکان زمین نخورید و آسیبی نبینید چون اگر با این شرایط استخوان پایتان هم بشکند باز به جراحی نیاز خواهید داشت.

• حتما و حتما به دندانپزشکتان بگویید که جراحی تعویض کامل مفصل زانو را انجام داده اید و از پزشک جراح ارتوپدتان مشورت بگیرید که آیا نیاز دارید داروهای آنتی بیوتیک مصرف کنید یا خیر.

• سالی یک بار (حداقل) به صورت روتین و برای چکاپ پس از عمل، پزشک ارتوپدتان را ببینید و تصویر X-Ray به او ارائه دهید.

• در حال حاضر بیش از ۹۰% از پروتزهای داخل زانو هنوز هم با گذشت ۱۵ سال کار میکنند. برای افزایش طول عمر پروتز داخل زانو، گوش کردن به توصیه های پزشک ارتوپدتان و نیز مراقب بودن برای آسیب ندیدن مفصل جدید و سلامت عمومی بدنتان، راههایی هستند که با آنها میتوانید تضمین کنید که جراحی موفقی داشته اید.