پیچ خوردگی مچ پا؛ علل و نشانه ها

پيچ خوردگي مچ پا اتفاقی است که وقتی برای گرفتن یک توپ می پرید و ممکن است محکم فرود بیایید رخ می دهد. حتی ممکن است داخل گودال فرود بیایید و پایتان پیچ بخورد و اینجا جا دارد که پیوستن شما را به جمع کسانی که دچار پيچ خوردگي مچ پا شدند را تبریک بگویم!

رباط های مچ پا، قوی و کشسانی هستند و به استحکام مچ پا کمک می کنند. آنها استخوان های مچ را در یک چهارچوب در کنار هم نگه می دارند اما امکان حرکت هم به آنها می دهند. حال وقتی خیلی حرکت داده شوند، امکان پیچ خوردن آنها هم وجود دارد.

پيچ خوردگي مچ پا بیشتر در قسمت خارجی مچ اتفاق می افتد یعنی وقتی پایتان را بیش از حد می چرخانید. علت بروز این اتفاق، کشیده شدن رباط بیش از حد توانش است.

علل پیچ خوردگی مچ پا

پيچ خوردگي مچ پا زمانی رخ می دهند که در حال ورزش کردن هستید به خصوص در ورزشهایی که در آنها بالا و پریدن های بیشتری نیاز است و احتمال برخورد با سایر بازیکنان بالا است؛ مثلا:

• بستکبال
• والیبال
• فوتبال

بله! به همین سادگی! کافی است روی لبه چیزی به اشتباه راه بروید یا حتی روی شنهای ساحل بدوید و دچار پيچ خوردگي مچ پا شوید.

اگر قبلا دچار پيچ خوردگي مچ پا شده باشید شانس تجربه ی مجدد آن بالا است و اگر عضلات خارج مچ پایتان ضعیف باشد که خب شانس تجربه اش بالاتر هم می رود.

حتی ژنتیک هم در آن بی تاثیر نیست. اگر به صورت طبیعی و مادرزادی عضلات پایتان بیش از حد به سمت داخل کش می آیند و مچ پا و رباط های آن خیلی راحت و آن هم بیش از حد می چرخد، دچار مشکلی به نام “Hind Foot Varnus” هستید.

علائم و نشانه های پیچ خوردگی مچ پا

علائم پیچ خوردگی مچ پا

یکی از واضحترین علائم پيچ خوردگي مچ پا این است که خیلی اذیت کننده است. علائمی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

• حساسیت به لمس
• قرمزی و التهاب
• کبودی
• خارش
• سردی یا بی حسی در اندام
• سفت شدن اندام

اگر گسیختگی رباط در چندین محل باشد احتمالا صدای تِپ می شنوید. حتی در لحظه وقوع آسیب هم ممکن است صداهایی بشنوید.

کی برای پیچ خوردگی مچ پا به پزشک مراجعه کنم؟

پیچ خوردگی مچ پا؛ علل و نشانه ها

ممکن است پيچ خوردگي مچ پا خود به خود بهبود یابد. اغلب موارد بین ۱۲-۲ هفته پس از آسیب برطرف می شوند. حال اگر دردتان، به خصوص وقتی که وزنتان را روی مچ پای آسیب دیده می اندازید، اذیت کننده است وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

در هر حال پزشک قادر است تشخیص دهد که آیا علاوه بر پيچ خوردگي مچ پا با این علائم، مشکل جدی تری برای شما رخ نداده باشد. همچنین اگر به مرور زمان احساس بهبودی نداشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که التهاب پاسخی طبیعی برای افزایش جریان خون به بافت آسیب دیده و کمک به بهبود است. حال آنکه مچ پا نسبت به قلب در جایگاه دورتری قرار دارد، زمان بیشتری طول می کشد تا خون به آن قسمت پمپاژ شود و بهبودی حاصل شود؛ به همین دلیل ممکن است حتی بعد از بهبود ظاهری، باز هم مچ پای آسیب دیده را ملتهب حس کنید.

اگر علائم زیر را دارید حتما با پزشک درمیان بگذارید:

• درد طولانی مدت
• کبودی
• ضعف

درجات پيچ خوردگي مچ پا

درجات پیچ خوردگی مچ پا

پيچ خوردگي مچ پا می تواند از خفیف تا شدید رخ دهد. بسته به شدت آسیب، پزشک پيچ خوردگي مچ پای شما را درجه بندی می کند.

• درجه ۱:

ممکن است مچ پای شما کمی زخمی شده باشد واندکی هم ملتهب به نظر بیاید. در این حالت رباط ها بیش از حد کش آمده اند ولی پیچ خوردگی رخ نداده است.

• درجه ۲:

شما دچار از هم گسیختگی جزئی در رباط مچ پایتان شده اید. این حالت سبب درد طولانی مدت و التهاب می شود. احتمال اینکه نتوانید وزنتان را روی مچ پای آسیب دیده تحمل کنید، وجود دارد. حتی ممکن است شاهد کبودی باشید. علت این امر خون ریزی زیر پوستی رباط از هم گسیخته است.

• درجه ۳:

این حالت همان پارگی کامل رباط است! ممکن است هنگامی که دچار آسیب میشوید صدایی مثل تپ به گوشتان برسد. این حالت باعث دردی وحشتناک می شود که همراه التهاب و کبودی رخ می دهد. چون رباط دیگر قادر به انجام کار خودش نیست، تعادل مچ پا از دست رفته و بی ثبات میشود و حتی درصدی از وزنتان را هم نمی تواند تحمل کند.