کشیدگی کشاله ران؛ علائم و درمان

کشیدگی کشاله ران

کشیدگی کشاله ران؛ علائم و درمان

کشیدگی کشاله ران زمانی اتفاق می افتد که فشار زیادی روی کشاله ران وارد شود. اگر نیروی زیاد یا حتی ناگهانی به این عضلات وارد کنیم، ممکن است بیش از حد کش بیایند یا حتی پاره شوند.

کشیدگی عضلات کشاله ران در ورزشکارانی که نیاز به دویدن و پریدن زیاد دارند، بیشتر رخ میدهد. به خصوص از علائم مهم آن پرش ناگهانی یا تغییر ناگهانی در جهت قرارگیری پا است. این عارضه عموما در فوتبالیستها و ۱۰ درصد از چوگان بازهای حرفه ای رخ میدهد.

کشیدگی کشاله ران چه حسی دارد؟

علائم کشیدگی کشاله ران

• درد و احساس کشش در ناحیه کشاله و قسمت داخلی بدن
  • وقتی پاهای خود را جفت می کنید احساس درد دارید.
  • وقتی زانوهایتان را بالا می آورید احساس درد دارید.
  • در طول آسیب، احساس گسیختگی دارید و صدای تق تق به دنبال احساس درد وحشتناک، می شنوید.

کشیدگی کشاله ران معمولا به سه درجه تقسیم می شود:

درجات کشیدگی کشاله ران

• درجه ۱: درد خفیف و به میزان جزئی از دست رفتن قدرت و حرکت پا
  • درجه ۲: درد متوسط و به میزان متوسط یا کمی از دست دادن قدرت و مقداری آسیب بافتی
  • درجه ۳: درد وحشتناک و تقریبا از دست دادن تمام قدرت و عملکرد عضو به دنبال از هم گسیختگی کامل ماهیچه

به منظور تشخیص کشیدگی کشاله ران پزشک از شما می خواهد تعدادی حرکت فیزیکی انجام دهید. تستهای تشخیصی مثل X-Ray  و MRI ممکن است جهت تمییز مشکل از سایر تشخیص های افتراقی، انجام شود.

درمان کشیدگی کشاله ران چیست؟

درمان کشیدگی کشاله ران

خوشبختانه کشیدگی خود به خود بهبود می یابد، فقط کافی است به آن کمی زمان و استراحت دهید.

جهت سرعت بخشیدن به روند درمان می توانید:

• قسمت داخلی کشاله ران را سرد کنید. این کار به کاهش درد و التهاب کمک میکند. به مدت۳-۲ روز، هر روز ۴-۳ ساعت، به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه آن را سرد کنید تا زمانی که درد فروکش کند.
  • قسمت داخلی کشاله ران را با باندِ کشی پانسمان کنید.
  • از داروهای مسکن ضد درد استفاده کنید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مثل ایبوپروفن و ناپروکسن به کاهش درد و التهاب کمک میکنند؛ اما تحقیقات نشان داده که در تاثیر آنها اختلاف نظر وجود دارد به خصوص در مصرف طولانی مدت. به علاوه این داروها عوارض جانبی هم دارند. گاهی از آنها استفاده کنید مگر اینکه پزشکتان نسخه دیگری تجویز کند.
  • به منظور کمک به بهبود بافت، پزشک توانبخش شما را راهنمایی میکند تا مقداری فعالیت کششی فعال و قدرتی انجام دهید. بسته به اینکه چه درجه ای از آسیب رخ داده است ممکن است تمرینات بلافاصله یا چندین روز پس از آسیب شروع شود. از آنجایی که احتمال رخ دادن آسیب بیشتر و تهاجمی تر نیز وجود دارد. درد به عنوان راهنمای تشخیص تلقی می شود.

جراحی کشیدگی کشاله ران

گاهی همین درمان های حمایتی می توانند آسیب زا باشند، اما نه همیشه. اگر این تمرینات کارساز نبود لازم است به فکر درمان جراحی بیفتید.

درحالی که جراح می تواند کمک زیادی به شما کند اما باید در نظر داشت که این راه، خط آخر درمان است. اینطور هم نیست که همه افرادی که دچار این آسیب شده اند به روزهای قبل از آسیب برگردند پس حتما در مورد معایب و مزایای جراحی با جراح صحبت کنید. همیشه راه دومی هم در گوشه ذهنتان داشته باشید.

چه زمانی کشیدگی ران به سمت بهبود پیش می رود؟ بعد از آن چه می شود؟

بهبود کشیدگی کشاله ران

همه می خواهند بدانند چند وقت بعد از آسیب کشیدگی کشاله ران می توانند به بازی برگردند و دردشان چه زمانی کامل از بین می رود؟ اما پاسخ به این پرسش ها ساده نیست.

زمان ریکاوری بسته به این است که شدت آسیب چقدر بوده است. اینکه بگوییم ممکن است۶-۴ هفته شما را درگیر بهبود کند فقط یک حدس است.

زمان ریکاوری در افراد مختلف متفاوت است.

در مدت دست و پنجه نرم کردن با مشکل برای خانه نشین نشدن به ورزش هایی که فشار زیادی به عضلات کشاله وارد نمی کنند روی بیاورید؛ مثلا دوندگان میتوانند شنا را امتحان کنند.

هر کاری انجام می دهید، حرکت تهاجمی انجام ندهید! حتی به فکر انجام فعالیتهای قبل از آسیب هم نباشید. مگر اینکه:

• اندام آسیب دیدهتان را بتوانید مثل روز اول تکان دهید و ذره ای هم احساس درد نداشته باشید.
  • اندام آسیب دیده تان آنقدر قدرتش را به دست آورده باشد که کاملا مثل عضو دیگرتان شده باشد.
  • وقتی راه میروید، میدوید، میپرید و جهش میزنید، ذره ای احساس درد نداشته باشید.

اگر بعد از درمان کامل به ادامه فعالیت های ورزشیتان بپردازید ممکن است باز هم به خودتان آسیب بزنید. حالا اگر به آسیب قبلی، آسیب دیگری سوار شود، روند درمان طولانیتر و سختتر خواهد بود. حتی ممکن است آسیب دائمی هم بر جا بگذارد.

چطور می توانم از کشیدگی کشاله ران پیشگیری کنم؟

کشیدگی کشاله میتواند به شدت دردناک و ناتوان کننده باشد پس بهترین توصیه، پیشگیری از وقوع آن است. بهتر است:

• همیشه قبل از شروع ورزش و فعالیت، خودتان را با تمرینات خاص گرم (آماده) کنید. ثابت شده است که درجا زدن یا فعالیتهایی از این دست که به منظور گرم کردن بدن انجام میشوند، میتوانند باعث کاهش ریسک کشیدگی ماهیچه ها شوند.
  • کفشهای مناسب که حمایت خوبی از تعادل و اندام دارند، بپوشید.
  • همیشه آهسته و پیوسته به فعالیتهای ورزشی شدت بدهید.(هفته ای ۱۰% بیشتر افزایش نداشته باشید.)
  • اگر در قسمت داخلی ران یا کشاله احساس درد یا کشیدگی داشتید فعالیت را متوقف کنید.
  • برای ماهیچه های کشاله، نرمشهای کششی منظم داشته باشید. به خصوص اگر قبلا سابقه کشیدگی کشش ران داشته اید.

کشیدگی کشاله ران می تواند به دلیل افزایش فشار و ضعف در قسمت دیگری از بدن باشد. اگر ورزشکار هستید و دچار آن شده اید از پزشک خود در مورد فعالیتهایی که ممکن است برای شما خطر آفرین و مضر باشد، مشاوره بخواهید تا بتوانید ریسکها را به حداقل برسانید.