آرتروسکوپی زانو چیست؟

آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی یک تکنیک جراحی است که به کمک آن میتوان مشکلات مفصل زانو را تشخیص داده و درمان کرد. در آرتروسکوپی جراح برش بسیار کوچکی ایجاد میکند و دوربین کوچکی به نام آرتروسکوپ را وارد زانو مینماید. به این ترتیب پزشک میتواند داخل مفصل را بر روی نمایشگر ببیند. همچنین با این روش میتوان مشکل زانو را بررسی کرده و در صورت لزوم مشکل را با ابزارهای کوچک آرتروسکوپ اصلاح نماید.
آرتروسکوپی میتواند چندین مشکل زانو مانند پارگی منیسک یا جا به جایی کشش زانو را تشخیص دهد. همچنین ترمیم رباطها مفصل زانو با این روش قابل انجام است. خطرات محدودی در این روش وجود دارد و دورنمای آن برای بیشتر بیماران خوب است. طول دوره بهبودی و نتایج آن در بلند مدت بستگی به شدت مشکل زانو و پیچیدگی درمان دارد.
چه افرادی به آرتروسکوپی نیاز دارند؟
ممکن است در صورتی که درد زانو دارید پزشک آرتروسکوپی را توصیه کند. ممکن است پزشک پیشتر مشکلی که باعث درد زانو شده است را تشخیص داده باشد یا برای تشخیص یا تایید آن آرتروسکوپی انجام دهد.
عمل جراحی آرتروسکوپی میتواند آسیب دیدگیهای زانو را تشخیص داده و درمان نماید. از جمله این موارد عبارتند از:
• پارگی رباطهای صلیبی جلویی یا عقبی
• پارگی منیسک (غضروف بین استخوانها در زانو)
• جا به جایی کشکک
• قطعات غضروف پاره شده که در مفصل شل شده اند
• برداشتن کیست بیکر
• شکستگی استخوانهای زانو
• تورم سینویوم (آستر مفصل)

چه اقداماتی پیش از آرتروسکوپی باید انجام دهیم؟
پزشک یا جراح به شما میگوید پیش از عمل چه کاری باید انجام دهید. حتما هر گونه دارویی که مصرف میکنید از داروهای بدون نسخه گرفته تا تجویزی، گیاهان دارویی و طب سنتی، مکملها و ویتامینها را به اطلاع پزشک برسانید. ممکن است لازم باشد مصرف برخی داروها مانند ایبوپروفن یا آسپیرین را چند هفته یا چند روز پیش از عمل، متوقف کنید.
از شش تا دوازده ساعت پیش از جراحی نباید پیزی بخورید یا بیاشامید. در برخی موارد ممکن است پزشک برای دردی که پس از عمل تجربه میکنید مسکن تجویز نماید.

آرتروسکوپی چگونه انجام میشود؟
پزشک ابتدا با یکی از روشهای بی حسی موضعی (تنها زانو را بی حس میکند)، بی حسی منطقه ای (از کمر به پایین بی حس میشود) یا بیهوشی عمومی شما را آرام میکند تا در حین عمل دردی نداشته باشید.
جراح چند برش کوچک در زانو ایجاد میکند. آب نمک استریل به زانو پمپ میشود تا زانو را باز و منبسط کند. با این کار راحت تر میتوان وضعیت مفصل و ساختارهای داخل زانو را دید. آرتروسکوپ وارد یکی از برشها میشود و جراح با استفاده از دوربین متصل به آن، وضعیت داخل زانو را بررسی میکند. جراح میتواند تصاویر حاصل شده از دوربین را بر روی نمایشگر مشاهده نماید.
هنگامی که جراح مشکل را پیدا کرد، ابزارهای کوچکی از طریق برشها برای اصلاح مشکل وارد میکند. پس از جراحی محلول آب نمک از مفصل تخلیه شده و زخم با بخیه بسته میشود.
خطرات و عوارض آرتروسکوپی زانو چیست؟
هر عمل جراحی میتواند با عوارض و خطراتی همراه باشد اگر چه احتمال آن بسیار کم است. خطرات مربوط به هر عمل جراحی عبارتند از:
• خونریزی شدید در حین عمل
• عفونت در محل جراحی
• مشکلات تنفسی در اثر ماده بیهوشی
• واکنش آلرژی به ماده بیهوشی یا داروهای دیگری که در حین عمل داده شده است
خطرات و عوارض اختصاصی آرتروسکوپی زانو عبارتند از:
• خونریزی داخل مفصل زانو
• تشکیل لخته در پا
• عفونت داخل مفصل
• سفتی زانو
• صدمه دیدن غضروف، رباطها، منیسک، رگهای خونی یا عصبهای زانو

وضعیت بیمار پس از عمل آرتروسکوپی چگونه است؟
این عمل جراحی زیاد تهاجمی نیست. بیشتر بیماران ظرف کمتر از یک ساعت ریکاوری میشوند. احتمالا همان روز مرخص میشوید و به منزل برمیگردید. باید با قرار دادن قطعات یخ داخل دستمال، بر روی پانسمان پا به کاهش تورم کمک کنید.
از کسی بخواهید حداقل تا دو روز در کنار شما بماند و به شما کمک کند. پای خود را بالا نگه دارید و یکی دو روز برای کاهش التهاب و درد، یخ بر روی آن بگذارید. همچنین باید پانسمان زانو را عوض کنید. دکتر به شما خواهد گفت چه زمانی و چگونه این کار را انجام دهید. احتمالا چند روز پس از عمل باید به دکتر خود مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کند.
یک برنامه ورزشی به شما داده میشود تا در منزل انجام دهید. این کار برای کمک به بهبودی زانو است. همچنین ممکن است از شما خواسته شود به فیزیوتراپی مراجعه کنید. ورزش برای بهبودی و بازگشت دامنه حرکتی کامل زانو و تقویت عضلات ضروری است. دورنمای نتایج عمل با مناسب پس از عمل، عالی است.